
Resultat - Uppdatering
Appen Loseit! har nu varit publicerad på Google Play i drygt 2 månader och vi tänkte publicera resultatet på försäljningen samt en del slutsatser vi dragit under tiden som gått.
Man kan säga att försäljningen har varit rätt långsam. Förmodligen för att vi inte har hittat rätt medium/källa att marknadsföra vår app i.
Vi har egentligen inte ägnat massvis med tid åt marknadsföringen ännu. Utan har valt att se vad som händer "utav sig självt". Men några slutsatser kan man dra utav våra försök.
Appen Loseit! har nu varit publicerad på Google Play i drygt 2 månader och vi tänkte publicera resultatet på försäljningen samt en del slutsatser vi dragit under tiden som gått.
Man kan säga att försäljningen har varit rätt långsam. Förmodligen för att vi inte har hittat rätt medium/källa att marknadsföra vår app i.
Vi har egentligen inte ägnat massvis med tid åt marknadsföringen ännu. Utan har valt att se vad som händer "utav sig självt". Men några slutsatser kan man dra utav våra försök.
Reddit
Vi började med att posta några relevanta inlägg på Reddit.com för att lyfta fram vår app. Detta resulterade i några snabba köp + lite värdefull feedback ifrån användarna. Tips på subreddit är androidapps där man bl.a. kan få feedback på sin egenskapade app. |
Google Adwords
Snabbt därefter skapade vi en annonskampanj hos Google Adwords. Vi gjorde en annons som visas vid relevanta Googlesökningar. Detta genererade ca 50 klick med en budget på 30kr/dag. Trots 50 klick så blev det typ bara 1 köp per dag. Vi gick med andra ord med "förlust". Nu hade vi ju i och för sig 750kr gratis från Google som vi fick som ny användare, så det var inte hela världen. I dagsläget har vi slimmat ner kampanjen och har en budget på 10kr/dag och med färre och relevantare sökord. Detta bör göra att vi går plus på kampanjen, det återstår att se. |
Affisch
För att tänka lite ur boxen provade vi även på det gamla klassiska marknadsföringsknepet. Affischering! Vi skapade helt enkelt en enkel men beskrivande flyer som vi sedan åkte ut och satte upp på anslagstavlor i några stycken av Stockholms motionsspår. Det hela var väldigt kul och spännande. Vi hade såklart i åtanken att det förmodligen inte kommer att öka försäljningen nämnvärt, men det var ändå ett kul och annorlunda sätt att prova. Som det ser ut i dagsläget kan vi inte härleda någon försäljning till våra affischer. Men de finns fortfarande där, så än är det inte kört! |
Summering
Som det ser ut idag så har vi sålt appen 24 gånger. Av dessa har de flesta köpts av amerikanska användare.
Vi har diskuterat lite hur vi ska gå vidare med marknadsföringen och det som ligger närmast är egentligen att leta upp internationella forum och skriva om appen för att på så sätt locka flera potentiella sökare. Vi tror att det vore viktigt att få in fler nedladdningar och recensioner för att öka rankningen på Google Play och göra appen mera omtalad.
Fortsättning följer!
//Fredrik
Fortsättning följer!
//Fredrik